logo
MagyarEnglish

Digitális múzeum

A XXI. század múzeuma, teljesen új élményt nyújtva képes bekapcsolni célközönségét a tudásmegosztás áramkörébe.

Az új technológia múzeumi alkalmazásának létező példáit elemezve és felhasználási módjait kutatva foglalkozunk digitális technikára épülő múzeumi projektek tervezésével; nem csupán elméleti szinten: valós múzeumi partnerekkel szorosan együttműködve foglalkozunk intézetspecifikus kérdésekkel.
Munkánk a feladatfelvetéstől a kivitelezésig terjed, gyakorlatban is alkalmazva az interdiszciplináris munkaelveket.
 


Luther öröksége
Digitális alkalmazások az Evangélikus Országos Múzeumban
 
A megújult Evangélikus Országos Múzeum "Luther öröksége" című állandó  kiállításhoz hat digitális alkalmazást és egy animációs kisfilmet készített a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Kreatív Technológia Laborjának TechLab Fellows alkotóközössége. A Deák téren található múzeum 2016. november 11-én nyílt meg.
 
 

Luther's Legacy from XORXOR on Vimeo.

 
Projektek:
 
Luther Végrendelete
 
Luther kézzel írott végrendeletét mutatja be ez a különleges, a kiállítás központi terében álló installáció. Az eredeti dokumentum méretarányos másolatának minden oldala egy alulról megvilágítható vitrinben kapott helyet. Az egyszerű reflektor helyett itt egy digitális projektor szolgál fényforrásként, ami közel egymillió pici, egymástól függetlenül vezérelhető lámpának felel meg. Ezzel a technikával az egyes betűk, szavak külön külön kiemelhetővé váltak. Az interaktív installáció a végrendelet szövegét teszi több nyelven olvashatóvá, és az értelmezést további szövegekkel és képekkel segíti, összetett élményt nyújtva a látogatónak.   A végrendeletet védő üveglap felületén kör alakú mélyedés kapott helyet, melybe a látogató a különböző témákat reprezentáló korongokat helyezhet el. A rendszer érzékeli az adott korongon található vizuális jeleket és a lapokon kiemeli az adott témához tartozó szövegrészeket. A végrendeleten megjelenő kiemelés mellett egy nagyméretű függőleges képernyőn megjelenő vizuális tartalmakban és hosszabb magyarázó szövegekben lehet navigálni a kiválasztott korong jobbra-balra forgatásával…
 
Az installáció kurátora: ifj. Harmati Béla 
Az installációt tervezte és fejlesztette: Csík-Kovács Zoltán, Hajdu Gáspár, Samu Bence
 
                    
 
 
Preparált Orgona
 
A preparált orgonán – amelynek játszóasztalát 1894-től az ági evangélikus templomban használták – az evangélikus egyházzene tizenkét válogatott darabja szólaltatható meg. A hangszer regiszter gombjainak kihúzásával minden egyes darab esetében 12 féle hangzás közül választhatunk. Összesen több mint 100 hangzásvilág próbálható ki. A hangszer hangját a pécsi székesegyház négy manuálos, 80 regiszteres Angster orgonájától kapta. Az orgonába épített saját készítésű elektronika a lenyomott billentyűket és a regiszterkapcsolókat érzékeli, és egy számítógépnek továbbítja, amely a kiválasztott darabot megszólaltatja, és egyúttal vizuálisan megjeleníti annak kottaképét és a lejátszás éppen aktuális pozícióját.
 
Az installáció kurátora: Dr. Kertész Botond
Az installációt tervezte és fejlesztette: Nagy Ágoston
 
 
 
Fent és Lent
 
Az érintőképernyős multimedia alkalmazással az egyház és az állam támogató, illetve szembenálló viszonyáról szerezhetünk történelmi ismeretet. A dinamikusan változó viszonyt egyedi, a szereplőket vizuálisan megjelenítő történetek alapján ismerjük meg. A bevezető röviden ismerteti az általános koncepciót, majd a felhasználó választhat a szemben állást és a támogatást korszakonként bemutató történetekből. Az egyes eseményeket a történelem kerekének forgandóságát idéző, animált illusztráció és szöveges leírás eleveníti meg.
 
Az installáció kurátora: Dr. Kertész Botond
Az installációt tervezte és fejlesztette: Csík-Kovács Zoltán és Karasz Dániel
Illusztráció: Mezei Ildikó
 
                    
 
video: itt
 
 
Album Amicorum - Barátok könyve
 
A cím egy emlékkönyvre utal, amibe a peregrináció (külföldjárás, külföldi tanulmányok) idején írtak, rajzoltak egymásnak a leendő lelkészek, tanárok. Az érintőképernyős alkalmazás a jeles múltbeli és kortárs evangélikus személyek kapcsolati hálóját mutatja be szűrhető, kereshető formában, a Facebook világát idézve.  Az egyes személyekről megtudhatjuk merre jártak életük során, kiket ismertek, milyen szakmákban dolgoztak, megismerhetjük kedvenc idézetüket, és egyéb érdekes információkat. A keresésre több lehetőségünk is van, foglalkozás, korszak, földrajzi hely, vagy akár ABC szerint is. 
 
Az installáció kurátora, adatbázis összeállítása: Zászkaliczky Zsuzsanna és Dr. Kertész Botond 
Az installációt tervezte és fejlesztette: Karasz Dániel
 
                    
 
 
Térkép
 
Az interaktív térkép a magyarországi evangélikus gyülekezetek tér- és időbeli alakulását mutatja be. A térkép dinamikusan, dátumok alapján jeleníti meg aktuális országhatárokat és egyházkerületek (püspökségek) határait, valamint a gyülekezetek, a középfokú iskolák és az artikuláris helyek elhelyezkedését.  A látogató kétféle módon juthat információhoz. 
 
Elsődlegesen az országtérképeken követhető nyomon a gyülekezetek elhelyezkedése, száma illetve az egyházkerületek határai az egyház számára fontos időpontokban - egy-egy korszak kiválasztásával az idővonalon. Pontos számszerű adatokkal kiegészítve, mint pl. mennyi új gyülekezet alakult vagy éppen szűnt meg az előző dátumhoz képest.
 
Másodlagosan a térképbe belenagyítva a gyülekezetek név szerint böngészhetőek, egyes esetekben többlet információ, történetek olvashatóak róluk.
 
Az installáció kurátora, adatbázis összeállítása: Dr. Kertész Botond és Dr. Csepregi Zoltán
Az installációt tervezte és fejlesztette: Hajdu Gáspár
 
 
video: itt
 
 
Sztehlo-Keken emlékszoba, “óvóhely”
 
Az épület egykor óvóhelyként használt pincéjében színpadi jellegű múzeumi szcéna mutatja be Budapest ostromát, az azt követő megpróbáltatásokat, Sztehlo Gábor és Keken András gyerekmentő tevékenységét.  Az óvóhely korabeli berendezésének egyes tárgyaiba - egy kannába, egy könyvbe és egy képkeretbe - elrejtett kijelzőkön rövid, folyamatosan loopolt fekete-fehér képsorok, filmrészletek idézik fel az: ostromot, a kitelepítést, a gyerekek mindennapjait.
 
Az emlékszoba tartalmi kurátora: Zászkaliczky Zsuzsa
Az óvóhely díszletet tervezte: Ágoston István 
A kijelzőkkel kiegészített tárgyakat tervezte és kivitelezte: Hajdu Bence és Hajdu Gáspár
 
                    
 
video: itt
 
 
A ház meséje
 
“A ház meséje” az épületegyüttes történetét elbeszélő animációs film, amely a múzeum fogadóterében látható. A humoros elemeket is felvonultató látványvilág, a karakterek és a fordulatos cselekmény a szélesebb korosztály számára is élvezhető. A 2d papírkivágásos animáció valamint a jelenetek közötti feliratok  a némafilmek világát idézik. A filmben szereplő épületeket eredeti fotók alapján Mezei Ildikó rajzai elevenítik fel, a film Huszár Dániel rendezésében valósult meg.
 
Cím: A ház meséje
Idő: 5’
Technika: 2D computer animáció
Művészeti vezető, rendező: Huszár Dániel
Forgatókönyv: Zászkaliczky Zsuzsa
Grafika: Mezei Ildikó
Storyboard, animatik, vágás, szinezés, kompozitálás, zörejezés: Huszár Dániel
Animáció: Zabos Csaba, Mirella Benes, Huszár Dániel
Zene: Robert Schumann - Kinderszenen
 
                    
 
 
 
Projektvezető: dr. Ruttkay Zsófia
Projektmenedzsment: Berczi Klára 
 
Kontakt: Ezt a címet a spamrobotok ellen védjük. Engedélyezze a Javascript használatát, hogy megtekinthesse.
 
Fotó, video:  XORXOR,  Binaura
 

 

 
Múzeum 2.0 - digitális technológiák a jövő múzeumában
 
Múzeum 2.0 - digitális technológiák a jövő múzeumában címmel rendez egész napos  szakmai konferenciát a technológia múzeumi megújulásban játszott szerepéről a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Kreatív Technológia Laborja (MOME TechLab) április 26-án a Design Terminál és a Liget Budapest közreműködésével.
 
 
Részletek, az előadások anyagai és videók a konferencia weboldalán:

 

 
Károlyi Gáspár Múzeum - Biblia Kiállítás

A gönci Károlyi Gáspár Múzeumban látható a megújult Biblia Kiállítás, melyre a MOME TechLab

közreműködésével készültek installációk. A kiállítótérben 9 interaktív alkalmazás és egy mobil

applikáció hozza közelebb az emberekhez a Biblia világát.

 

Dürer mozgásban

A Dürer metszeteken Krisztus élete elevenedik meg. 

 

A Biblia állatai

Az installációban a Biblia állat- és növényvilágát 19. századi botanikai rajzok által ihletett grafikai

anyag eleveníti meg. Általános információkon túl, az alkalmazás elvezeti a látogatót a Biblia oda

vonatkozó részeihez is. 

 

Protestáns Biblia fordítások a reformáció korában 

Fedezd fel a különböző magyar protestáns bibliafordítások történetét és ismerd meg a fordítóikat.

A térképen a készítésükhöz kapcsolódó helyszíneket láthatod, a galériában belelapozhatsz az

egyes könyvekbe.

 

 A Biblia helyszínei

Az installáció a Biblia három különleges történetét járja végig térben és időben térképek

segítségével.

 

Keresztnevek a Bibliában

Számos keresztnév – lehet hogy éppen a tied is - bibliai eredetű. Kitalálod-e, hogy melyek ezek?  

A felsorolt 3 név közül mindig egy az, mely a Szentírásban előfordul, ezt kell kiválasztanod. Ha

tippeltél, megjelenik a jó válasz, a név jelentése, valamint a hozzá kapcsolódó bibliai idézet. A

nevek ismertsége szerint könnyű és nehéz fokozat közül választhatsz. 

 

Bibliai eredetű szólások és közmondások

Sok olyan  szólást, közmondást használunk, melyek a Bibliából származnak. A 3 szólásból,

közmondásból tippeld meg hogy melyik származik a Szentírásból. Ezután megtudhatod annak

jelentését és azt is, hogy hol fordul elő a Bibliában. Három nehézségi fokozat közül választhatsz.

 

Református Biblia fordítások

 

Itt a legújabb  fordításban olvashatod a Szentírás teljes szövegét, a képernyőn görgetve az

oldalakat. Érdekes összehasonlítani, hogy egy-egy részt miként ültettek át magyarra a korábbi

fordításokban. Oldalt a fülekre kattintva párhuzamosan megtekinthetjük és összevethetjük a kiemelt

idézeteket a három különböző fordításban. Az összevetett szövegrészekről magyarázat olvasható az

oldal alján. 

 

Képtelenség alkalmazás

A Károlyi Gáspár Múzeumban a  Biblia történeteivel  többféle módon ismerkedhettél meg.  Ebben  

a játékban segítségedre lesznek  az ott látottakat, tanultak. 10 bibliai témájú képet láthatsz, de

mindegyiken szerepel 3 oda nem illő tárgy, részlet.  Ezeket kell detektív módjára megtalálnod és

megérintve eltüntetned, persze minél kevesebb próbálkozással. Az induláskor kiválaszthatod,

hogy összesen 30, 40 vagy 50 érintéssel találod-e meg majd a kakukktojásokat az összes  képen.

Minden egyes próbálkozással pontot vesztesz. Ha végképp elakadsz, akkor a bal alsó sarokban

lévő kérdőjelet megérintve felvillan egy-egy hiba a képen. A  menüből előhívható a Szentírásból

az a rész, mely a képen látható eseményt meséli el. 

 

Karácsony és Passió a festészetben

A Karácsonyhoz és passióhoz kapcsolódó műalkotásokat nézheted végig egy látványos galéria

alkalmazásban. 

 

Alkotók

Dürer mozgásban: Samu Bence

A Biblia állatai: Nagy Ágoston

Protestáns Biblia fordítások alkalmazás: Csík-Kovács Zoltán, Hajdú Gáspár

A Biblia helyszínei: Csík-Kovács Zoltán, Hajdú Gáspár

Keresztnevek a Bibliában; Bibliai eredetű szólások és közmondások; Református Biblia fordítások;

Képtelenség alkalmazás; Karácsony és Passió a festészetben: Karasz Dániel

 

Projektvezető: Ruttkay Zsófia

Kontakt: Ezt a címet a spamrobotok ellen védjük. Engedélyezze a Javascript használatát, hogy megtekinthesse.

 

Videók: XORXOR, Binaura

 

 

 
DiMu 2015 tavasz Digitális Judaika 2

2015 tavaszán negyedik alkalommal került meghirdetésre a MOME Digitális Múzeum kurzusa, melynek során a tervező- és menedzserszakos hallgatók a BME programozó hallgatóival közösen gondolták újra a múzeumi tér, a kulturális örökségünk és a digitális technológiák adta lehetőségeket. Idén is a Zsidó Levéltár volt a kurzus fő szakmai partnere, tovább folyt a II. világháború előtti budapesti zsidóság életének, örökségének feltérképezése, és az eredményeket ez alkalommal is érdekes és izgalmas módon tálalták.

 

DSC_6404.jpg

Bővebben...
 
A szombat köszöntése

A Néprajzi Múzeum kiállítóterének közepén egy fehér asztal áll, körötte 6 szék. A MOME TechLab interaktív installációja a vendégvárás gesztusával a mélyebb megismerés lehetőségére is invitál. Az asztalra vetülő szöveg arra ösztönöz, foglaljunk helyet, legyünk résztvevői egy bensőséges eseménynek. Az itt megjelenő rövid animációk a szombat eljövetelének otthoni rítusait mesésélik el. A látogatók egy öttagú család és vendégük esti ünnepét ismerhetik meg. A "Kő kövön" című időszaki kiállítás a magyarországi vidéki zsidóság mindennapjait mutatja be.

 

Bővebben...
 
« ElsőElőző12KövetkezőUtolsó »

Oldalak 1 / 2