logo
MagyarEnglish

Digital museum

The museum of the 21st century involves its visitors into the circle of knowledge sharing by providing completely new experiences.

We design new technology based museum projects based on the studdy and analysis of best practices. Not only theoretically: we collaborate with real museums developing solutions tailored for their specific needs.

Our work spans from problem definition to production: transforming all interdsciplinary theories into practice.



merre járt a király?
There are no translations available.

Az internetes applikációval bárki nyomon követheti, merre járt Hunyadi Mátyás és felesége, Aragóniai Beatrix.
Az idővonalon szűkíthetjük le a teljes, 1457 és 1490 közötti időszakot. A térképen megjelenik, hogy a kiválasztott években milyen helységeket érintett az uralkodó vagy felesége. A királyok tartózkodási helyeinek összeállításához a történeti forrásokat (okleveleket, krónikákat) használtuk fel. Egy tudományos szakkönyvben (Horváth Richárd: Itineraria regis Matthiae Corvini et reginae Beatricis de Aragonia (1458–[1476]–1490) Budapest, 2011) publikált adattárat vittünk térképre úgy, hogy a településekre kattintva megkapjuk az adat forrását és a szakkönyv vonatkozó lábjegyzetének eredeti szövegét is. Ez utóbbit azért szerepeltetjük, mert sok esetben az egyes tartózkodási helyek csak következtetések vagy feltételezések, esetleg maguk a források ellentmondásosak vagy nem hitelesek. Alkalmazásunkban az egy-egy helyen való tartózkodást bizonyító oklevél (ha ilyen van) egy kattintással el is érhető az Magyar Nemzeti Levéltár online oklevéltárából. 
Térképünket azzal a fő céllal készítettük, hogy segítse a történelem (különösen a politika- és hadtörténet) oktatását a középiskolákban. Egy másik célunk, hogy a Kárpát-medence településeinek lakói számára kiderüljön, vajon járt-e – és ha igen, mikor – lakóhelyén Mátyás király.

 

Ötletgazda: Rácz György

Tartalom: Horváth Richárd 

Kivitelezés: Ruttkay Zsófia, Karasz Dániel és Ézsiás Dániel, Szatucsek Zoltán közreműködésével
 

 

 
interaktív alkalmazások a magyar nemzeti múzeum állandó történeti kiállításában
There are no translations available.

A Magyar Nemzeti Múzeum kérésére a 2017-es őszi félév során olyan beavatkozási javaslatok születtek, amelyek az állandó történeti kiállítást közelebb hozzák a mai fiatalokhoz. A beavatkozás jelleget hangsúlyozó, az állandó kiállítás világától sárga színével és modern formájával elüt a kiállítás enteriőrjétől.

 

Projektek:

 

Március 15 lépésben

A Március 15 lépésben egy érintő képernyőn játszható, egyszemélyes játék, amely egy térkép segítségével vezeti végig a játékost az 1848. március 15-ei fővárosi eseményeken.
Egy korabeli térképen, a tájékozódást segítve ábrázoljuk sematikus, egyszerű rajzolással az akkor már felépült, karakteres, ma is meghatározó, ismert épületeket, építményeket. A március 15-ei eseményeket, történéseket városszerte különböző épületekhez, terekhez, utcákhoz kötjük. Egy-egy helyszínen egy-egy feladat, kérdés található, mely az adott helyszínen történt eseményre vonatkozik, korabeli érdekességeket, az események alakulását befolyásoló mozzanatokat, személyeket is felelevenítve, így kirajzolva és végig vezetve a játékost március 15-e eseményein.

 

Ötletgazda, tartalomfejlesztő: Nagy Anikó (MOME- DMM MA I.),

Software fejlesztő: Karasz Dániel (MOME TechLab),

Grafika: Kántor Attila (MNM)


   

 

Találkozó a Pilvaxban- Hírek 1848-ból

Egy korabeli kávéház különböző szereplői különböző március 15. környékén megjelent sajtótermékeket olvasnak (egy-egy szereplő egy-egy témát képvisel, pl: politika, társasági élet, divat, adok-veszek, pénzvilág). Egy-egy szereplőre kattintva megjelenik menü-szerűen (mintegy egymás mögé kirakva egy standon) a lapok fejléce dátummal, amelyekben pl. politikáról, vagy hirdetésekről van szó. Egy lapra kattintva a hasonmás oldal érintett része jelenik meg, de az egész oldal is böngészhető (zoomolással).

 

Ötletgazda, tartalomfejlesztő: Rajkó Krisztina (MOME Formatervező MA),

Software fejlesztő: Karasz Dániel (MOME TechLab),

Grafika: Krizbai Gergely

 

      

 
arany200
There are no translations available.

A Petőfi Irodalmi Múzeum  Arany János születésének 200-dik évfordulóját  2017-ben az Önarckép álarcokban. Arany János emlékkiállítás című tárlattal ünnepelte. Ehhez az iskolai oktatást kiegészítő, országosan utazó változataként az „Arany 200 busz” járja az országot. Mindkét kiállításban szerepel két, elsősorban a fiatal korosztálynak szánt interaktív installáció.  

 

                                                   

 

Projektek:

 

EMOJI

 

Egy nagy érintőképernyőn a mai online kommunikációban használatos emotikonokkal a látogató 6 érzelmet határoz meg. A program a költő verseiből választ ki érzelmileg hasonló sorokat, és fűzi őket össze rap formában, mely megnézhető, meghallgatható.

 

         http://techlab.mome.hu/images/stories/emoji_2.JPG              

 

Videó itt

      

 

 

ERŐPRÓBA

A látogató egy játékpálya állomásain haladva Toldi erejével mérheti össze a sajátját. Egy, az erőkifejtést közvetítő fizikai eszköz segítségével hajíthatja el a malomkövet, veheti fel a küzdelmet a farkasokkal, szállhat szembe a bikával vagy mérkőzhet meg a cseh vitézzel. A próbatételek animált jelenetekben élhetők át. Az egyszerű eszközzel az erőkifejtés kalibrálható, így az alkalmazás kihívást jelent a kisgyereknek éppúgy mint a felnőtteknek. Ha sikerrel járunk, jutalomként elolvashatók a Toldi megfelelő sorai.

 

                 

 

 
MUZI
There are no translations available.

 


Történelmi séta a Múzeumkertben okos telefonnal


A mobil alkalmazás a Nemzeti Múzeum kertéjnek hajdan népszerű nevét viseli. A kert a kezdetektől a fővárosiak kedvelt pihenőhelye, de drámai történelmi események színhelye is volt. A saját okos telefonnal vagy tablettel használható séta 12 állomáson keresztül mutatja be a kertet. A szakértő ismertetését hallgatva vagy olvasva tudhatunk meg részleteket a ma is álló emlékekről, szobrokról vagy régi történetekről, melyet korabeli fotók egészítenek  ki. A látogatót kvíz kérdések teszik próbára minden egyes helyszínen.

Read more...
 
Luther’s Legacy
Digital Installations in the Lutheran Museum
 
MOME TechLab has made six digital installations and an animation film for the renewed Lutheran Museum. The permanent exhibition „Luther’s Legacy” opened on November 11 at Deák Square.
 

Luther's Legacy from XORXOR on Vimeo.

 
 
Projects:
 
Martin Luther’s Testament
 
The unique installation standing in the center room of the museum exhibits Luther’s handwritten testament. Each page of the real-size copy was placed in a cabinet lit from below. Instead of a simple reflector a digital projector provides light, which equals to nearly one million, tiny, separately working sources of light. With this technique letters and words can be highlighted separately. The interactive installation enables visitors to read the testament in different languages and helps interpretation with further texts and pictures providing complex experience. Visitors can place discs representing different topics into the circular hole cut into the glass surface protecting the testament. The system senses the visual signs of the discs and highlights the relevant information on the pages. Apart from highlighting the testament, the discs being turned left or right navigate in visual materials and longer explanations on a large-sized, vertical display.
 
Curator of the installation: ifj. Béla Harmati 
The installation was developed by: Zoltán Csík-Kovács, Gáspár Hajdu, Bence Samu
 
 
                    
 
 
Prepared Organ
 
12 selected pieces of the Lutheran church music can be played on the prepared organ, the table of which was used in the Lutheran church of Ág since 1894. By pulling out the stop keys each piece can be listened to in 12 different ways. More than 100 variations can be tried out altogether. The sound has been borrowed from the Angster organ of the Pécs Cathedral, which has 4 manuals and 80 registers. The built-in electronics made specially for this project senses the pressed keys and pulled out stop keys transmitting the signs to a computer, which plays the selected piece. It also visualizes the music and shows the actual position of the track.  
 
Curator of the installation: Botond Kertész, PhD
The installation was developed by: Ágoston Nagy
 
 
 
 
Two Sides of a Coin
 
With this multimedia application the user gains historical knowledge about the ever changing relationship between the church and the state which were supporting some time and opposing other time. This complex, dynamic relationship is told by individual stories in the form of an interactive, and colorful visual style. From the main timeline the user can choose one from the stories. We can learn about these stories by animated illustrations and accompanying text. By tapping the main title the application provides a short outline on the concept as well.
 
Curator of the installation: Botond Kertész, PhD
The installation was developed by: Zoltán Csík-Kovács and Dániel Karasz 
Illustration: Ildikó Mezei 
 
                    
 
video: here
  

Album Amicorum – Book of friends
 
The title refers to an album, in which future pastors and teachers drew at the times of peregrination (journey, studying abroad). The touchscreen digital installation, recalling the world of Facebook, represents the social network of illustrious past and contemporary Lutheran figures with filters and search option. We can get to know where they attended school, who their friends were, what their profession was and can read their favourite quotations and other interesting details. The database can be searched by profession, era, location or the alphabet.
 
Curator of the installation, database collection: Zsuzsanna Zászkaliczky and Botond Kertész, PhD
The installation was developed by: Dániel Karasz 
 
                    
 
 
Map of Congregations
 
The interactive map shows how the Hungarian Lutheran congregations have been formed in space and time. The map dinamically, on the basis of dates shows the actual borders and the border-line of dioceses (bishoprics) and the location of congregations, secondary schools and articulated places. Visitors can get information in two ways.  
 
Firstly, by selecting a period on the timeline one can follow on the map the location, number of congregations and the borders of the dioceses at certain dates which are important to the church. Precise numbers are added, i.e. how many new congregations were formed or disappeared compared to the previous date.
 
Secondly, by zooming in congregations can be browsed by name, in certain cases extra information and stories can be read.
 
The curator of the installation, database collection: Botond Kertész, PhD and Zoltán Csepregi, PhD
The installation was developed by: Gáspár Hajdu 
 
 
video: here
 
 
Prepared Objects
 
In the cellar used once as a shelter stage design like museum setting shows the siege of Budapest, the following trials and how Gábor Sztehlo és András Keken saved the lives of many children. Into the realistic objects of the shelter - a can, a book and a picture frame - digital displays have been hidden. On them short, continuously looped black and white films recalls the siege, deportation and the everyday life of children.
 
The curator of the installations in the shelter: Zsuzsa Zászkaliczky 
The setting of the shelter was designed by: István Ágoston 
The objects with displays were made designed by: Bence Hajdu and Gáspár Hajdu 
 
 
                    
 
video: here
 
 
History of the Building
 
“History of the Building”, which can be seen in the hall of the museum, is an animation film telling the story of the building complex. Its witty visual world, characters and exciting plot addresses wider audiences. The 2D paper cut out animation and the sripts between the scenes recall the era of silent films. Ildikó Mezei has made the illustrations of the buildings in the film, which has been directed by Dániel Huszár.
 
Title: History of the Building
Length: 5’
Technique: 2D computer animation
Art director, director: Dániel Huszár 
Screenplay: Zsuzsa Zászkaliczky 
Illustration: Ildikó Mezei 
Storyboard, animatic, editing, colouring, compositing, sound design: Dániel Huszár 
Animation: Csaba Zabos, Mirella Benes, Dániel Huszár 
Music: Robert Schumann – Kinderszenen
 
 
                    
 
 
 
Project leader: Zsófia Ruttkay, PhD
Project management: Klára Berczi 
 
Contact: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it
 
photo, video: XORXOR, Binaura
 
 
 
« StartPrev123NextEnd »

Page 1 of 3